Πέμπτη 20 Οκτωβρίου 2022

Δράσεις της Διεύθυνσης Π.Ε. Γ΄ Αθήνας με θέμα: “1922-2022: Ένα ταξίδι μνήμης, ιστορίας και πολιτισμού στα χώματα της Μικράς Ασίας”

                                 
           Σας ενημερώνουμε ότι η Διεύθυνση Α/θμιας Εκπαίδευσης Γ΄ Αθήνας, δια των Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Πολιτιστικών Θεμάτων, προσκαλούν τα σχολεία να συμμετέχουν σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες και δράσεις με θέμα:

«1922-2022: Ένα ταξίδι μνήμης, ιστορίας και πολιτισμού

στα χώματα της Μικράς Ασίας»

Με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη μικρασιατική καταστροφή και αφετηρία την πεποίθηση ότι η μικρασιατική καταστροφή επηρέασε και διαμόρφωσε τον χαρακτήρα της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας, τις παραδόσεις και τη συλλογική μνήμη του λαού μας, οι προτεινόμενες δράσεις επιδιώκουν την ουσιαστική επαφή με τα πολιτιστικά στοιχεία που μετάγγισαν στον ελληνικό χώρο οι Μικρασιάτες πρόσφυγες. Ένας επιπλέον σημαντικός στόχος των δράσεων είναι να γνωρίσουν οι μαθητές τα προβλήματα αποκατάστασης και ενσωμάτωσης των μικρασιατών προσφύγων στον ελλαδικό χώρο, γεγονός που θα συμβάλει στην ανάπτυξη ενσυναίσθησης απέναντι στους πρόσφυγες της σύγχρονης εποχής και στην υιοθέτηση μίας ανθρωποκεντρικής προσέγγισης απέναντί τους.

Προτείνεται οι παραπάνω δράσεις να ενταχθούν στο πλαίσιο ευρύτερων διαθεματικών σχεδίων εργασίας με θέμα τη Μικρασιατική καταστροφή και την προσφυγιά και να συνδεθούν με την υλοποίηση Προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Πολιτιστικών Θεμάτων και  Αγωγής Υγείας και με σχετικές θεματικές των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων. 


Προτεινόμενοι θεματικοί άξονες για την ανάπτυξη τέτοιων σχεδίων:

·        Οι μνήμες των προσφύγων μέσα από μουσειακά εκθέματα-όταν τα αντικείμενα αφηγούνται ιστορίες  

·        Η προσφυγιά στη λογοτεχνία

·        Η προσφυγιά στη μουσική και τις εικαστικές τέχνες

·        Τα μουσειακά εκθέματα ως αφόρμηση για δημιουργική γραφή

·        Η διαχρονικότητα του προσφυγικού ζητήματος

·        Τοπική ιστορία –οι πρόσφυγες χθες και σήμερα στη ζωή της πόλης μας

·        Δημιουργώντας το δικό μας μουσείο  –δημιουργία έκθεσης στο σχολείο

·        Σημαντικές προσωπικότητες της χώρας μας/ της πόλης μας με μικρασιατική καταγωγή   

·        Περιβαλλοντικοί πρόσφυγες: ένα παγκόσμιο φαινόμενο με ηθικές διαστάσεις

·        Προσφυγικό - κοινωνική δικαιοσύνη, αλληλεγγύη και δημοκρατία

·        Η μετανάστευση μέσα από την οπτική της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία

·        Κοινωνικο-ψυχολογικές διαστάσεις της προσφυγιάς

·        Το τραύμα της προσφυγιάς διαχρονικά

·        Το δικαίωμα στην εκπαίδευση προσφύγων και μεταναστών. Από τις απαιτήσεις των διεθνών συμβάσεων στην ελληνική πραγματικότητα

·         « …κι απ’ το θάνατο ακόμα πιο πικρή είσαι προσφυγιά» - Περιβαλλοντικοί πρόσφυγες
·        Ξενιτεμένο μου πουλί…: Αναπαραστάσεις της προσφυγιάς στη ζωή μας 

Για την υποστήριξη των εκπαιδευτικών σχετικό εκπαιδευτικό υλικό, διαθέσιμο στο διαδίκτυο, έχει αναρτηθεί  στον παρακάτω σύνδεσμο, ο οποίος διαρκώς εμπλουτίζεται: https://www.thinglink.com/scene/1633742661187796993  (Οι σχετικοί σύνδεσμοι παρατίθενται και στο συνημμένο αρχείο word).

Προκειμένου να γίνει διάχυση καλών πρακτικών μεταξύ των σχολικών μονάδων της Διεύθυνσης, αλλά και στην τοπική κοινωνία έχει δημιουργηθεί ένας συνεργατικός ψηφιακός πίνακας με την ανοιχτή διαδικτυακή εφαρμογή padlet:  https://padlet.com/elniarchou/bcg1polhksc4nyva, στον οποίο θα αναρτώνται δημιουργίες των μαθητών/τριών και δράσεις των σχολικών μονάδων (όπως ενδεικτικά: φωτογραφίες εικαστικών δημιουργιών των μαθητών/τριών, παραμύθια/ ιστορίες/ κόμικς που δημιούργησαν αντλώντας έμπνευση από αντικείμενα, φωτογραφικά στιγμιότυπα, σύντομες περιγραφές δράσεων όπως η δημιουργία ενός μουσείου στην τάξη/ το σχολείο ή η δημιουργία θεματικής βαλίτσας, κτλ.).

Επισημαίνεται επίσης ότι προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων που θα υλοποιηθούν στο πλαίσιο της συγκεκριμένης θεματικής δύνανται να παρουσιαστούν κατά την ολοκλήρωσή τους σε σχετική εκδήλωση της Δ.Π.Ε. Γ΄ Αθήνας, με σκοπό τη διάχυση και ανταλλαγή καλών πρακτικών μεταξύ των εκπαιδευτικών. 

 

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ

1.      Εικαστικές δημιουργίες: Οι μαθητές/τριες δημιουργούν εικαστικά έργα, με αφορμή τη συμπλήρωση ενός αιώνα από τη μικρασιατική καταστροφή. Προτείνεται να υπάρχει ποικιλία στη μορφή των εικαστικών δημιουργιών και να μην περιορίζονται μόνο σε ζωγραφικές απεικονίσεις, π.χ. δημιουργία κολλάζ, τρισδιάστατων έργων (με πηλό, γύψο, κτλ), επιχρωματισμός ασπρόμαυρων φωτογραφιών εποχής, δίνοντάς τους  μια νέα διάσταση και οπτική κτλ. 

 2.      Δράσεις φιλαναγνωσίας: Προτείνονται δράσεις φιλαναγνωσίας με αφορμή βιβλία παιδικής λογοτεχνίας που αναφέρονται στις μνήμες των προσφύγων και αναδεικνύουν την πολιτιστική κληρονομιά της Μικράς Ασίας και το τραύμα της προσφυγιάς μέσα από τη λογοτεχνική γραφή. Στον παρακάτω σύνδεσμο αναφέρονται ενδεικτικές προτάσεις βιβλίων παιδικής λογοτεχνίας, που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν:  https://docs.google.com/document/d/1FJE1pkYZOauJXGQhha7z09DiI8d5XCyX/edit?usp=sharing&ouid=112295596754489390966&rtpof=true&sd=true

 3.       Δημιουργία θεματικής βαλίτσας με βιβλία, παραμύθια και αντικείμενα από το ευρύτερο οικογενειακό περιβάλλον των παιδιών (γιαγιάδες, παππούδες, θείοι, γείτονες με μικρασιατική καταγωγή). Η θεματική βαλίτσα μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο της σχολικής τάξης ή/ και να «ταξιδέψει» σε όλο το σχολείο, εμπλέκοντας στη δράση όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.   

 4.      Τα αντικείμενα ποζάρουν και αφηγούνται! Τα παιδιά φωτογραφίζουν αγαπημένα οικογενειακά αντικείμενα και κειμήλια που μαρτυρούν ιστορίες της οικογένειας και

-δημιουργούν λεζάντες για αυτά 

-δημιουργούν τις δικές τους πρωτότυπες ιστορίες, στις οποίες πρωταγωνιστούν τα οικογενειακά αντικείμενα και κειμήλια

 5.      Δημιουργία ενός μουσείου  στον χώρο της τάξης ή του  σχολείου και πρόσκληση των γονέων για ξενάγηση στον χώρο του από τους μαθητές.

 6.      Η μουσική και ο χορός ζωντανεύουν τις μνήμες: Τα παιδιά ακούν, τραγουδούν, χορεύουν παραδοσιακά τραγούδια και χορούς από τη Μικρά Ασία.

 7.      Τα παραμύθια ζωντανεύουν: Παραδοσιακά παραμύθια της Μικράς Ασίας ζωντανεύουν με όχημα το θέατρο (και το κουκλοθέατρο).


8.      Αν οι φωτογραφίες είχαν φωνή: Τα παιδιά ζωντανεύουν παλιές  φωτογραφίες, μετατρέποντάς τες σε σύγχρονα κόμικς. Η ίδια δράση θα μπορούσε να γίνει και με φωτογραφίες αντικειμένων και ανθρώπων ή και συνδυαστικά με όλα τα παραπάνω.

 

9.      Οι γεύσεις ζωντανεύουν τις μνήμες:  Οι μαθητές/τριες μπορούν να μαγειρέψουν μαζί με τους γονείς τους παραδοσιακές και σχετικά απλές μικρασιατικές συνταγές και να τις μοιρασθούν με τους συμμαθητές τους ή τους άλλους μαθητές του σχολείου.


Έγγραφο της Διεύθυνσης Π.Ε. Γ΄ Αθήνας...

Προτεινόμενο υλικό για τη Μικρά Ασία...